Dag 9 New York

13 juli 2015 - New York City, Verenigde Staten

Even voor 9en op de fiets naar het zuidelijkste deel van Manhattan. We beginnen al aan de nieuwe tijd te wennen en dus wordt vroeg opstaan steeds minder makkelijk. Kids klagen dat we zo vroeg weg willen. Maar na een uur fietsen bij Batterypark aangekomen voor de Ferry naar Staten Island was dat al weer vergeten. De rij voor boot naar het Vrijheidsbeeld was al groot en bij 't eiland om erin omhoog te gaan nog veel groter. Onze gratis Ferry was een prettig alternatief. Heen en meteen weer terug, nog foto bij Netherlandsmonument (vlaggenmast) gemaakt en door naar 9/11 Memorial. Intussen Wallstreet meegepakt en de NY Stock Exchange, sinds 9/11 is de buurt niet meer met auto's toegankelijk. Staan er wel allemaal snelle meisjes en jongens voor de hoofdingang te paraderen. De Trinitychurch staat daar vlak bij, als monument voor de immigranten tussen de wolkenkrabbers. Om de hoek is er dan het nieuwe WTC en ernaast de 2 grote waterbakken waar ooit de twint towers stonden.  Dat is wel erg indrukwekkend, vooral met de andere hoge gebouwen om je heen. 

Langs de Hudsonriver op een echt fietspad richting Chelsea and Meatpackingdistrict. Komen we Annemiek en Rob tegen die op een terras zitten te lunchen, bizar toch! Fiets onder High Line Park vastgemaakt en de trap op doorr het park gelopen, dat is erg gaaf. Empanadas gegeten voor een kleine lunch. Aan t eind weer de trap af en terug naar de Chelsea Market. Dat is een grote oude loods vol met alles wat met eten te maken heeft. Helemaal mijn ding dus, 2 Microplane raspen gekocht. Helaas was de rooftopbar van the Standard pas om 16u open, maar we zijn toch even binnen geweest. Volgende stop was op Pier 66 bij de Frying Pan, een wrak wat als feestboot wordt gebruikt, intussen ook met een leuke bar op de pier zelf, met een giga uitzicht van 360graden over de Hudsonriver en skyline. Kids kregen een armbandje ivm <21j, wij een biertje. Nog verder noordwaarts hebben we het Air/space museum op het vliegdekschip nog bezocht. Leek meer dan t was, ook omdat de rij voor de onderzeeer meer dan 30min wachten was. Terug naar ons appartement en even rust gehad, maar de Hollister-Gap enzo op 5th Avenue lonkte zodat E-A2-O-ik lopend weer op pad zijn gegaan. Komen we weer Santpoorters tegen! Goed geslaagd, maar redelijk op om 20u weer thuis, heeft A lekker voor ons gekookt, pasta-saus-broccoli. ik hoop dat mijn benen ophouden met tintelen tijdens t slapen. 

Foto’s